Poznaj Mentora – Anna Gajos – Powtórka z Biologii

Czytanie: 8 minut

Anna Gajos to wieloletni nauczyciel biologii. W swojej karierze pomogła już tysiącom osób osiągnąć wymarzone efekty.

Razem z mężem prowadzą portal Powtórka z Biologii

Dzięki takiemu doświadczeniu doskonale wie, z czym uczniowie posiadają największe problemy i jak przekazać wiedzę, aby matura nie stanowiła najmniejszego problemu.

Z tego wywiadu dowiesz się:

  • na jakie problemy możesz natknąć przy przygotowaniach do egzaminu z biologii
  • jakie metody nauczania stosuje Ania
  • co zrobić, aby jak najlepiej wykorzystać pozostały czas
  • w jaki sposób Ania może Ci pomóc w drodze do twojego celu

Mikołaj Gmurski: Aniu, pomagasz maturzystom już ponad 12 lat. Jak to się zaczęło i dlaczego zdecydowałaś poświęcić się temu w 100%?

Anna Gajos: Trudno powiedzieć kiedy się to zaczęło. Rodzice mówią, że jako dziecko non stop bawiłam się w szkołę, zamęczając swoje zabawki. 😊 A tak na poważnie to już pod koniec liceum wiedziałam, że swoją przyszłość zwiążę z naukami przyrodniczymi i z ich nauczaniem. Na studiach sami profesorowie dawali mi jasno znać, że muszę zostać nauczycielem, bo jak nie to zagadam nawet próbki w laboratorium i mi pouciekają 😊

MG: Jak wspominasz pierwsze kroki w edukacji online?

AG: Hmmm… na początku było ciężko i strasznie się bałam, czy sobie poradzę. Wiesz, kiedy wraz z mężem rozkręcaliśmy Powtórkę, to nie było jeszcze czegoś takiego jak „nauka biologii online na żywo”, w ogóle mam wrażenie, że w tamtym okresie nikt nie dopuszczał do siebie myśli, że siedząc przed komputerem, możesz się czegoś efektywnie nauczyć. Panowało przekonanie, że komputer służy do grania i oglądania filmów, a nie do przygotowania się do matury. Byliśmy niejako pionierami w tej strefie. Owszem istniały filmiki na YT gdzie tłumaczone były różne treści i niektórzy prowadzili lekcje przez Skype’a 1:1,  ale nikt nie prowadził zajęć grupowych z uczniami przez internet na szeroką skalę. Aby temu podołać, musieliśmy wykonać ogrom pracy – znaleźć odpowiedni sprzęt, który nam to umożliwił, nauczyć się przeróżnych programów i działania platform no i musiałam od nowa nauczyć się, jak uczyć młodzież przez kamerę nie widząc ich reakcji. To chyba była największa trudność dla mnie w tym wszystkim, aby na nowo nauczyć się uczyć, przy okazji ogarniając mnóstwo okienek na pulpicie komputera. 😊 Ale jak widać, chyba mi się to udało. 😊

MG: Z czym najczęściej mają problem twoi studenci?

AG:  Moi uczniowie na początku naszych spotkań boją się przede wszystkim, że sobie nie poradzą z opanowaniem i przyswojeniem wiedzy z biologii na zadowalającym ich poziomie. Obawiają się, że zabraknie im motywacji do nauki i że na swoim egzaminie nie będą umieli wstrzelić się w klucz. Kolejną obawą maturzystów jest niewystarczająca umiejętność w przełożeniu swojej wiedzy i skonstruowanie konkretnej odpowiedzi na wskazane pytanie w poleceniu. Tutaj z pomocą przychodzą moje zajęcia, bo na nich uczniowie zdobędą te kluczowe umiejętności, które potem przekują się w ich sukces na maturze 😊 Dodatkowo sama forma spotkań, to, że odbywają się cyklicznie na żywo, o określonej tematyce, i że każdy uczestnik może zadać nurtujące pytanie i otrzymać wyjaśnienie jest dużą motywacją do systematycznej nauki. 😊 Dużą rolę odgrywa też niesamowicie pozytywna atmosfera zajęć, dzięki temu każdy miło spędza czas, pozyskując wiedzę i umiejętności 😊

MG: Jakie innowacyjne metody nauczania udaje Ci się stosować?

AG: To zależy, co rozumiesz przez pojęcie „innowacyjne metody”? Na samym początku innowacją był sam fakt, że można nauczać biologii przez internet, gdzie liczni uczniowie siedzą wygodnie w swoich domach, słuchają tego co im opowiadasz i pokazujesz na wyświetlanej prezentacji oraz że w czasie rzeczywistym uczniowie mogą zadawać pytania i udzielać odpowiedzi. Z semestru na semestr się rozwijamy i szukamy nowych pomysłów na to, aby uatrakcyjnić i uprzyjemnić naukę biologii jednocześnie podwyższając efektywność takich przygotowań do matury. Ciągle idziemy do przodu, wiec takich nowych rozwiązań przybywa np. przeprowadzanie testów interaktywnych na lekcji czy też testów w postaci gier w panelu kursanta, opracowanie analizy matur z lat ubiegłych, opracowanie i udostępnienie bezpłatnego planera, prowadzenie zajęć praktycznych na zasadzie odwróconej lekcji to są tylko przykłady różnych metod, które stosuję, aby zmotywować swoich uczniów do nauki 😊

MG: Jaki jest twój największy sukces?

AG: Prywatnie czy zawodowo? Prywatnie to stworzenie fajnej rodziny, a zawodowo to oczywiście uruchomienie i prowadzenie Powtórki. To jest mój sukces i mojego męża. Obydwoje porzuciliśmy wcześniejsze prace i wszystko postawiliśmy na jedną kartę. Udało się i teraz największą satysfakcją dla nas są informacje od naszych kursantów. Wiadomości, z których dowiadujemy się,  że dzięki naszym lekcjom udało im się dostać na wymarzone studia w Polsce lub za granicą 😊 Jest to bardzo duża dawka motywacji, która sprawia, że wciąż chcemy się rozwijać i pomagać w kształceniu kolejnych maturzystów.

ania i kuba

MG: Jakie było najtrudniejsze pytanie, z jakim się zetknęłaś?

AG: Ciężko mi sobie teraz przypomnieć jakieś konkretne pytanie, przez te 4 lata kilka takich by się znalazło. Co do zasady, trudność z udzieleniem odpowiedzi pojawia się wtedy, kiedy pytanie wymaga specjalistycznej wiedzy, wykraczającej poza materiał licealny, a nie raz i nawet akademicki. Takie pytania zawsze zadają pasjonaci w danej dziedzinie i niestety nie zawsze umiem w danej chwili na nie odpowiedzieć. W takiej sytuacji nie chcąc zostawić ucznia bez odpowiedzi, po lekcjach sama doczytuję, wypytuję swoich znajomych, a jak już znajdę odpowiedzi, dzielę się nimi z moimi uczniami, czy to na następnym spotkaniu, czy to w prywatnej korespondencji. Ciężko nauczycielowi przyznać się przed uczniami, że czegoś się nie umie, ale jeśli jest taka sytuacja, to trzeba być szczerym wobec swoich uczniów i się dokształcić – dzięki temu zdobywa się szacunek i przychylność młodych ludzi, bo nauczyciel to też człowiek 😊

MG: Ilu osobom udało CI się już pomóc?

AG: Ciężko podać dokładną liczbę, ale wydaje mi się, że na przestrzeni tych kilku lat było już kilka tysięcy takich osób. Co prawda, na lekcjach na żywo dbam o to, by liczba uczniów była ograniczona i nie przekraczała 80-100 osób, bo wtedy ciężko zapanować nad taką „klasą”, ale w ofercie mamy także nagrania z lekcji, w które co roku zaopatrują się tysiące osób.

MG: Jaką radę mogłabyś przekazać osobom przystępującym do matury z biologii w 2021 roku?

AG: Niezależnie od tego, w jakiej sytuacji się znajdujesz, Twój los jest w Twoich rękach. 😊 O tym zawsze trzeba pamiętać. 😊 Wyniki na maturze będą tylko przejawem chęci i ciężkiej pracy maturzysty. Aby osiągnąć sukces w tej dziedzinie, trzeba opanować materiał i wytrwale ćwiczyć umiejętności w rozwiązywaniu zadań maturalnych, najlepiej z ubiegłorocznych arkuszy CKE, czytać ze zrozumieniem teksty źródłowe, polecenia i udzielać konkretne odpowiedzi, a następnie wnikliwie porównywać je ze schematem oceniania.

MG: W jaki sposób możesz pomóc takiej osobie?

AG: Staram się, jak tylko mogę, aby pomóc swoim kursantom ułatwić przygotowania do matury. Przede wszystkim na zajęciach dokładnie tłumaczę poszczególne zagadnienia. Odpowiadam na nurtujące pytania moich uczniów, rozwiązuję niejasności no i staram się wyjaśnić jak prawidłowo rozwiązywać zadania maturalne – na czym się skupić podczas analizowania polecenia i udzielania odpowiedzi. Dodatkowo staram się motywować do samodzielnej pracy, pokazać, że ta wiedza przydaje się w codziennym życiu no i jeżeli jest taka potrzeba, to wesprzeć na duchu swoich uczniów 😊 Zawsze po skończonej lekcji poświęcam kilka minut na rozmowę z nimi, dopytuję czy wszystko jest zrozumiałe i czy czasem nie chcą mnie o coś jeszcze dopytać – nie koniecznie musi być to związane z tematyką zajęć. 😊 Dzięki temu zawiązuje się „społeczność klasowa”, moi uczniowie wiedzą, że mam dla nich czas i chcę im pomóc, że traktuje ich problemy poważnie. To jest niesamowite, że online też można się tak zżyć z uczniami i że te znajomości nie kończą się po zdanej maturze 😊

MG: I najważniejsze pytanie. Jakie masz plany na przyszłość?

AG: W obecnej sytuacji ciężko jest coś planować, ale mam nadzieję, że projekt „Powtórka z Biologii” dalej będzie się tak fajnie rozwijał i coraz większej liczbie osób będziemy pomagać w ociągnięciu ich celów. Mam nadzieję, że dzięki Powtórce uda mi się poznać jeszcze więcej fenomenalnych ludzi i nawiązać z nimi współprace. A jakie konkretne przedsięwzięcia w ramach „Powtórki” będą realizowane, to czas pokaże. Na razie niech zostaną moją małą tajemnicą 😊

MG: Bardzo dziękuję Aniu za udzielenie wywiadu.

AG: Ja również dziękuję za miłą pogawędkę. Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie, a maturzystom życzę samych łatwych pytań na egzaminie dojrzałości 🙂 Dacie radę!

Purple Banner Flags