Ogarnij Plan Dnia Cz.1 – 6 Kluczowych Spraw

Czytanie: 7 minut

„Idzie wolne – idealnie! Nadrobię zaległości w nauce i uzupełnię zeszyty! To będzie ultra produktywny czas!” – mówiłem tak przed każdym wolnym w szkole. Rzeczywistość weryfikowała. Mogę się założyć, że Ty też tak masz.

Dlaczego tak się dzieje?

Twoje ciało domyślnie dąży do homeostazy. Stanu w którym mu dobrze i czuje się bezpiecznie. Dlatego tak ciężko jest Ci wstać z rana, jeśli nie włożysz pewnej pracy, żeby zmienić ten mechanizm.

Tak samo jest z nauką. Jeśli nie ruszysz tyłka i nie zaplanujesz krok po kroku co masz zrobić – nie zrobisz nic.

Planowanie jest czymś co pomoże Ci ogarnąć cały ten bałagan i zapanować nad tym, żeby zrobić robotę. Pokażę Ci, że wcale nie jest to takie trudne. Zaplanuj swój dzień, żeby nie dać się homeostazie – w przypadku produktywności to twój wróg.

1. Dzień wcześniej

Przygotowania do nauki warto zacząć już dzień wcześniej. Nie będziesz musiał tracić czasu następnego dnia i będziesz skoncentrowany na zadaniach do wykonania. Rozpraszacze ograniczasz do ewidentnego minimum. Tak więc dwa zadania:

„Zagracone biurko jest oznaką zagraconego umysłu”. Wielu naukowców twierdzi, że jeśli zadbasz o porządek w swoim otoczeniu, łatwiej będzie Ci się skupić i będziesz bardziej produktywny. Z własnego doświadczenia wiem, że jak posprzątam w pokoju, od razu czuję się jakoś lżej, jakby ktoś zdjął z moich pleców dodatkowe 20kg. Szpargały walające się po kątach to niesamowity rozpraszacz. Tak więc porada numer 1 – posprzątaj swój pokój i biurko.

Zmęczony, nie jesteś sobą. Połóż się wcześniej spać, tak żebyś się wyspał. O wiele lepiej pracuje Twój mózg, gdy jesteś wyspany. 8-godzinny sen będzie optymalny w tym celu. Dodatkowo, podczas spania wszystkie informacje, które masz w pamięci krótkotrwałej, przechodzą do pamięci długotrwałej. Jeśli masz ochotę o tym posłuchać więcej – tutaj łap ciekawy podcast

2. Poranek

Wstań o wcześniej ustalonej porze.

Pościel łóżko. To będzie twoje pierwsze zrealizowane zadanie tego dnia. Ma to duży wpływ na podświadomość i dalszą produktywność.

Zrób sobie mały trening fizyczny. Nie potrzeba wiele czasu. Wystarczy 10 minut, aby rozbudzić Twoje ciało i umysł. Polecam ćwiczenia z kanałem Passion4Profession (po angielsku) (po polsku).

Nie ma nic lepszego, niż prysznic z rana. Ciekawym rozwiązaniem jest zimny prysznic, podczas którego pobudzasz organizm do wydzielania adrenaliny, która uruchamia reakcje obronne i momentalnie rozbudza mózg, który myśli, że znajduje się w zagrożeniu. Stosuję od 3 miesięcy i naprawdę polecam. Podnosi produktywność na wyższy level.

Ucząc się, wykonujesz wiele pracy umysłowej. Praca = wydatek kaloryczny. Innymi słowy – spalasz paliwo. A żeby je spalić, najpierw musisz zatankować bak. Zjedz pożywne, ale niezbyt ciężkie śniadanie.

3. Przygotowanie

Jeśli twoim bliscy mają w zwyczaju wynajdywać Ci zadania, uświadom ich, że nie będziesz odkurzał o 10:00, nie możesz teraz wypić herbatki, ani wyjść z psem. Te zadania możesz wykonać podczas przerwy w nauce. Mało tego, nawet będzie to wskazane, abyś wykonywał tego typu czynności pomiędzy sesjami nauki.

Naszykuj wszystkie notatki na daną sesję nauki. Wizja przerywania nauki co 15 minut bo „muszę znaleźć te notatki”, brzmi słodko, jednak skutecznie Cię to rozproszy i wytrąci twój mózg ze skupienia.

Ustaw sobie w pobliżu biurka picie i przekąski. W trasie czasami trzeba zatankować. Uważaj jednak na kawę, energetyki, czipsy, słodycze… Produkty, które spowodują szybkie dostarczenie kofeiny do organizmu, albo błyskawiczny wyrzut insuliny zadziałają jak nitro. Fajny boost, ale na krótki dystans… potem jest zjazd. Polecam: Yerbe, herbatę, wodę, orzechy, gorzką czekoladę.

Ubierz się wygodnie i ciepło. Nie ma nic gorszego, niż uczucie zimna. Marznące stopy, dreszcze… Wtedy mózg przełącza się w tryb walki o przetrwanie. Interesuje go tylko zapewnienie ciepła, a ty jesteś poddenerwowany i rozkojarzony. Sytuacja staje się napięta jak plandeka na żuku 🚛. Tego nie chcesz.

Kwestia oświetlenia – dbaj o dobre oświetlenie biurka. Najlepsze jest naturalne światło dzienne. Gdy pracujesz po zmroku, użyj światła o barwie ciepłej (ok. 3000K). To nie rozreguluje twojego naturalnego trybu dobowego.

Być może jesteś osobą, która potrafi lepiej się skupić z muzyką w tle. Wybierz wtedy rodzaj muzyki dla siebie. Taką jaką lubisz. Najlepiej instrumentalna, ale tutaj sam zdecydujesz co najlepiej działa u Ciebie.

I teraz zadanie dla prawdziwego twardziela. Włącz tryb samolotowy w telefonie, a używanie komputera eliminuj jak najbardziej. Temat produktywności przy pracy z urządzeniami elektronicznymi jest obszerny, ale to takie podstawowe kroki. Ten czas jest Twoim czasem. Nie pozwól nikomu, aby Cię rozpraszał.

4. Nastawienie

Odpowiednie nastawienie do nauki jest podstawą Twojego sukcesu. Jeśli jest Ci trudno wzbudzić w sobie chęć do nauki, postaraj się spojrzeć na sprawę z nieco innej perspektywy. Zadaj sobie pytania: Jak mogę wykorzystać w przyszłości tę wiedzę? Czego ciekawego mogę się dowiedzieć z tego materiału?

Więcej o tej postawie możesz przeczytać w tym artykule.

5. Nauka

Jeśli przygotowujesz już swój dzień nauki, musisz wiedzieć czego chcesz się nauczyć. Opracuj swój Autorski Plan Samodoskonalenia i Rozwoju.

Zastanawiasz się jak to zrobić? Czytaj tutaj

Jak dokładnie ułożyć dzienny harmonogram dowiesz się z drugiej części wpisu.

6. Przerwy

Pamięć nie lubi pośpiechu, a uwielbia konsekwentne powtarzanie. Wykorzystaj to w tej grze zwanej nauką 😉.

Przeciętnie mózg jest w stanie skupić się przez 20-50 min. Po tym czasie prawdopodobnie Twoja głowa zacznie „kipieć”. Jednak nie ma tutaj sztywnej reguły – jest to sprawa raczej indywidualna i zależna od wielu czynników. Musisz znaleźć swoją ilość czasu, w której dajesz radę się skoncentrować.

Po sesji nauki, czas na przerwę. Nie potrzeba dużo. Wystarczy 5-10 min. W jednym z eksperymentów uczestnicy, którzy po przeczytaniu tekstu zrobili sobie 10 min przerwy, po tygodniu pamiętali z niego tyle, co osoby, które przeczytały tę samą historię kwadrans wcześniej!

Właśnie te przerwy możesz wykorzystać na wyniesienie śmieci, czy herbatkę z babcią.

Nie od dzisiaj wiadomo, że nasz mózg potrzebuje tlenu, by mógł prawidłowo funkcjonować. Niedostateczne dotlenienie go powoduje szybsze zmęczenie. Dlatego jak wychodzisz na przerwę, przewietrz swój pokój.

Natura też pomaga zapamiętywać. Pewien eksperyment pokazał, że osoby, które w trakcie przerw wychodziły na spacer do parku, zapamiętywały 20% więcej! Co ciekawe późniejsze badania pokazały, że kluczowy jest sam widok natury, a nie faktyczne przebywanie w jej otoczeniu. Pamięć wspomagał ładny krajobraz za oknem, a nawet obrazy i zdjęcia.

Sport też jest dobry! Według badań najbardziej optymalnie jest ćwiczyć 4h po nauce, jednak osobiście sądzę, że 5-10 min ćwiczeń (pompki, podciąganie, brzuszki) nie powinno Ci zaszkodzić, a pobudzi twoje ciało.

Podsumowanie

Żeby porządnie ułożyć plan dnia, trzeba wziąć pod uwagę sporo rzeczy. Pierwsze przygotowania, takie jak porządek w pokoju, czy porę snu, trzeba ogarnąć jeszcze dzień wcześniej. Początek dnia jest bardzo ważny, bo od niego zależy powodzenie kolejnych kroków. Te działania stanowią solidny fundament. Zanim przejdziesz do nauki, niezbędne jest, żebyś zorganizował sobie przestrzeń i materiały (nie zapominając o jedzeniu 😏). Wisienką na torcie są przerwy, które dadzą Ci trochę oddechu i przez ten czas wiedza, którą pochłonąłeś, będzie miała szansę wstępnie się „ułożyć”.

DZIAŁAJ, eksperymentuj, obserwuj co ma zastosowanie u Ciebie i podziel się tym na dole 👇🏽. Jestem ciekaw twoich doświadczeń 😏.

Druga część artykułu – Grafik Nauki <–czytaj tutaj–>