Jak Pokonać Tremę? – Lista 4 Sprawdzonych Sposobów

Czytanie: 3 minut

Trema. Nie znam osoby, która nigdy jej nie odczuwała i – co więcej – nigdy się nią nie przejmowała. Na pewno znasz to uczucie, kiedy chcesz coś powiedzieć, wyrazić swoje zdanie, ale coś wewnętrznie Cię powstrzymuje. Może to być uczucie, które czujesz, gdy pierwszy raz idziesz w jakieś miejsce i spotykasz nowe osoby. (Pierwsze Wrażenie – Najważniejsze 2 Sekundy W Nowej Szkole)To właśnie trema. Można ją różnie nazywać, ale na potrzeby tego artykułu przyjmijmy taką nazwę.

W bardzo młodym wieku występowałem na scenie w przedstawieniach i brałem udział w konkursach recytatorskich. Na tamten moment nie miałem zielonego pojęcia co powoduje, że się tak denerwuję i nie mogę spokojnie wyjść na scenę. Na tamten moment nie zastanawiałem się, co mogę zrobić, żeby opanować tremę i strach. Chciałbym wcześniej usłyszeć kilka rad na temat tremy. Dziś postaram się właśnie Tobie takich udzielić. Jestem pewien, że mogą Ci pomóc naprać pewność siebie i w przyszłości z łatwością pokonać tremę 😉

Pokonywanie tremy

1. Akceptacja

Trema jest bardzo częstym towarzyszem podczas przeróżnych wystąpień lub wywiadów. Wielu znanych i doświadczonych aktorów oraz prezenterów nadal jej doświadcza, pomimo pokonywania jej wielokrotnie. Nadal mogą ją odczuwać, ale na pewno już w mniejszym stopniu. Warto ten fakt zaakceptować i wyjść na scenę z poczuciem, że lekki strach i trema są naturalne. Przyjęcie tej wiadomości pozwoli w znacznym stopniu uspokoić myśli i nabrać większej pewności siebie. Co z tego, że trema jest? Zaakceptuj ją i ze spokojem spróbuj wyjść na scenę razem z nią.

2. Oddech

Jedną z najmniej docenianych metod na okiełznanie tremy jest oddech. Jest to najprostsza i zarazem najlepsza metoda na start. Poprzez oddech nasze ciało może zmienić swój stan ze spokojnego w energetyczny i odwrotnie. Ważne jest tempo oddechu, oddech powinien być spokojny i wykonywany przez przeponę. Jest kilka technik oddychania, które dzielą się na 3 fazy: wdechu, zatrzymania powietrza i wydechu.

Technika „325” Przez 3 sekundy bierz wdech, a na 2 sekundy zatrzymaj powietrze, potem przez 5 sekund wypuszczaj powietrze.

Technika „5510” Sposób podobny do poprzedniego, różni się tylko czasem wykonywanych faz: Wdech – 5 sekund, zatrzymanie – 5 sekund i wydech – 10 sekund.

3. Wizualizacje

Przed wystąpieniem bardzo przydatne są wizualizacje, czyli wyobrażania wystąpienia np. w klasie. Spróbuj odwzorować swoją prezentację w głowie. Wyobraź jak zaczynasz wypowiedź i jak ją rozwijasz, im więcej szczegółów tym lepiej 🙂

4. Praktyka

Nic tak nie pomaga, jak nauka w praktyce, im więcej wypowiedzi przygotujesz, tym większej wprawy i pewności nabierzesz. Możesz ćwiczyć opowiadając swoją prezentację siostrze, babci czy nawet przed swoim zwierzakiem. Jeśli nie masz takiej możliwości lub jeszcze nie jesteś wystarczająco pewny zawsze możesz ćwiczyć wypowiedzi przed lustrem 😉 Lustro pozwoli Ci zobaczyć jak się prezentujesz i jak wyglądasz podczas wypowiedzi. Zwróć uwagę na sylwetkę oraz gestykulację rąk.

Podsumowanie

Trema i odczuwany strach jest czymś naturalnym. Jeśli zaakceptujemy ten fakt, będzie nam łatwiej pokonywać swoje lęki i wypracujemy pewność siebie. Z tremą możemy uporać się na różne sposoby. Pomocne są wizualizacje i wystąpienia przed lustrem oraz spokojny i opanowany oddech. Dzięki połączeniu wielu technik i zrozumienia, dlaczego odczuwamy niepokój, możemy uodpornić się na stres i być coraz lepszymi mówcami.