
Zakuć → Zdać → Zapomnieć
Dziś postaram się obalić ten schemat poprzez efektywne zapamiętywanie, a dokładniej przywoływanie z naszej pamięci zagadnień, których się uczyliśmy.
Tok nauczania w podstawie programowej powtarza się wielokrotnie. W podstawówce uczymy się o historii średniowiecza, wojnach Greckich, budowie komórek czy różnych wzorów. Wszystko wydaje się okej… no właśnie nie. W szkole średniej nadal trafiamy na zagadnienia, które już wcześniej były omawiane w młodszych klasach, lecz nadal musisz się ich uczyć od nowa? Znasz to?
W tym artykule przedstawię Ci program powtórek dzięki, którym materiał nauczony w szkole, pracy lub w innym dowolnym miejscu zapamiętasz na długo a może nawet i na zawsze!
Zacznę od zapoznania Cię z pojęciem krzywej zapominania.

Ten wykres obrazuje jak nasz mózg zapomina nauczonych się informacji, jeżeli nie są one istotne, czyli nie powtarzamy ich! Już po tygodniu pamiętamy zaledwie 25% tego czego się uczyliśmy!
Jak możemy temu zaradzić? Odpowiedź jest prosta – musisz powtarzać materiał, ale nie biernie np. znów czytając tekst, lecz Aktywnie – przywołując informacje z pamięci to jest klucz to efektywnej nauki.
Jak przywoływać wiedzę oraz jak ją testować napisałem w tym artykule – TUTAJ

Stosując powtórki rozłożone w czasie, jesteśmy w stanie zapamiętać znacznie więcej informacji oraz przez dłuższy czas.
OK… Jakie dokładnie powinny być odstępy pomiędzy powtórkami? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ każdy z nas w innym stopni koduje informacje.
Nie ma jednej słusznej rozpiski, ale podam Ci wiele przykładowych schematów powtórek. Ważne, abyś to Ty wybrał idealny schemat dla siebie.

Schemat I: tzn. Piątka O’Briena
- Pierwszą powtórkę materiału wykonujesz od razu po zakończeniu nauki.
- Kolejną powtórkę robisz następnego dnia, po około 24 godzinach.
- Trzecią powtórkę – po tygodniu od ostatniej powtórki.
- Następną po miesiącu.
- Dalszą powtórkę po dwóch miesiącach.
Nie należy stosować się sztywno do tych wytycznych. Ważniejsze jest przetestowanie którejś metody i wybranie najlepszej dla siebie. Cenną wskazówką dla Ciebie jest moment, gdy już nie pamiętasz wszystkich informacji i już trochę “zapomnisz”. Jest to świetny moment na powtórkę!
Schemat II
- Pierwsza powtórka – następnego dnia po zakończeniu nauki.
- Druga powtórka – 6 dni od ostatniej powtórki. (7 dni od zakończenia nauki)
- Trzecia po 7 dniach od powtórki.
- Ostatnia po 14 dniach.
Schemat III
- Pierwsza powtórka po 24 godzinach.
- Kolejna po tygodniu od powtórki.
- Trzecia powtórka po 14 dniach.
- Ostatnia po 30 dniach.
Schemat IV
- Pierwsza powtórka po 2 dniach.
- Kolejna po 5.
- Następna po 9 dniach.
- Ostania powtórka po 15 dniach.
Schemat V
- Powtórka po 24 godzinach.
- Kolejna po 8 dniach.
- Trzecia powtórka po 16 dniach.
- Ostatnia po 52 dniach od ostatniej powtórki.
Schemat VI
- Pierwszą powtórkę już po 10 min. od zakończenia nauki.
- Kolejna po 24 godzinach.
- Następna po 2 dniach.
- Czwarta po 7 dniach.
- Piątka powtórka po miesiącu.
- Ostania po pół roku.
Schemat VII
- Pierwszy raz powtarzamy po 24 godzinach.
- Kolejną powtórkę po 7 dniach.
- Trzecią po miesiącu.
- Następną po 6 miesiącach.
- Ostatnią po roku.
Schemat VIII
- Powtórka po 1 godzinie od nauki.
- Kolejna po 1 dniu.
- Następna po 3 dniach.
- Czwarta po tygodniu.
- Piąta po dwóch tygodniach.
- Kolejna po miesiącu.
- Następna po dwóch miesiącach.
- Przedostatnia powtórka po pół roku.
- Ostatnia po roku.
* Schematy powtórek możesz interpretować na dwa sposoby:
- Pierwszy – liczyć dni od zakończenia dnia nauki.
- Drugi (przedstawiony w artykule) – odliczając od ostatniej powtórki.
Podsumowanie
- Stosuj powtórki, aby więcej oraz na dłużej zapamiętywać. Jeżeli nie powtarzasz tracisz tylko czas na nauce od nowa…
- Powtórkę traktuj jak wyzwanie ile pamiętasz od ostatniej sesji nauki. Sprawdzaj swoja wiedzę poprzez aktywną nauką np. quiz lub test.
- Wypracuj swój własny schemat powtórek i ciesz się procesem zapamiętywania informacji!