4 Kroki Do Dobrego Snu

Czytanie: 4 minut

Kiedyś, gdy kładłem się spać, nie zastanawiałem się, czy jest coś co powinienem wiedzieć o śnie, czy samym zasypianiu. Wydawało mi się to bardzo proste.

Po prostu się kładziesz i zamykasz oczy prawda? A potem niech się dzieje co chce 😉 Obecnie wiem, że bardzo dużo czynników wpływa na jakość snu.

W poprzednim artykule przedstawiłem 5 kroków do przygotowania się do snu.

W tym artykule skupię się na procesie zasypiania, jeśli przeczytasz do końca na pewno nie pożałujesz.


Jak dobrze zasnąć?

Przedstawię 4 kluczowe moim zdaniem elementy, które wpływają bezpośrednio na zasypianie. Kładąc się spać przejdź przez poniższe punkty.

1. Miejsce do spania

Co mam na myśli? Łóżko powinno być tylko i wyłącznie miejscem do spania oraz odpoczynku. Gdy poczujesz zapach poduszki Twój mózg od razu musi wiedzieć, że to czas na sen.

Mówiąc krótko: nie leż na łóżku całymi dniami, nie oglądaj na nim telewizji, nie odrabiaj lekcji ani nie jedz na nim.

Wyjątkiem jest nocna książka przed snem. W idealnej sytuacji masz sypialnie tylko do spania i koniec. Żadnych niepotrzebnym w niej mebli ani gadżetów, a na pewno nie telewizor.

2. Bezpieczeństwo

Kładąc się spać zadbaj o spokój w swojej głowie. Upewnij się, że masz zamknięte drzwi domu oraz pokoju. Ten element może wydawać Ci się śmieszny, ale dzięki niemu upewnisz się, że o niczym nie zapominałeś i możesz spokojnie zasnąć.

3. Położenie się w łóżku

Jesteś już w łóżku. Mam nadzieje, że zadbałeś już o idealną ciszę i ciemność. Te rzeczy poruszyłem w poprzednim artykule. → Tutaj

Przydatne mogą okazać się dla Ciebie zatyczki do uszu oraz opaska na oczy. Bardzo ważnym elementem podczas snu jest Twoje ułożenie ciała.

Ja preferuję wyłącznie dwie opcje:

  • Leżenie na boku → jest to pozycja wygodna oraz bezpieczna dla kręgosłupa. Układając się w tej pozycji pamiętaj, aby barki były ułożone równolegle do siebie. Jeżeli bolą Cię kolana, możesz użyć poduszki. Sprawdź na, której stronie wygodniej Ci leżeć.
  • Leżenie na plecach → jest to najbezpieczniejsza pozycja dla naszego ciała. Czasem poprzez spanie na plecach częściej możemy oddychać ustami. Bardzo ważne jest, aby oddychać przez nos i tego pilnować, to nos ma służyć do oddychania 😉

4. Spokój myśli

Ostatni punkt, który jest najważniejszy. Bez niego nie zaśniesz szybko i głęboko jak to możliwe.

Chaos myśli w łóżku to jedna z najgorszych chwil w ciągu dnia. Chcesz się położyć i odpocząć po ciężkim dniu? Nie tak prędko. Twój mózg musi jeszcze przypomnieć Tobie co dziś się wydarzyło i co mogłeś zrobić inaczej…

A gdyby można by tego unikać? Tego wewnętrznego niepokoju i natłoku myśli z poprzednich dni?

Przedstawię Ci trzy sposoby:

  1. Planowanie dnia → dobry plan na kolejny dzień pozwoli Ci uspokoić myśli z serii: „co się jutro wydarzy i co muszę zrobić”. Plan dnia najlepiej wykonywać dzień wcześniej wieczorem. Poruszyłem ten temat → tutaj.
  2. Wdzięczność → przed pójściem spać zastanów się za co możesz dziś podziękować lub co udało Ci się osiągnąć. Spójrz pozytywnie na kończący się właśnie dzień.
  3. Medytacja → święty Graal w całym kontekście rozwoju duchowego i przede wszystkim ma mnóstwo korzyści, takich jak opanowanie samo myślących się myśli oraz koncentracji.

Temat medytacji jest bardzo rozległy, ale na potrzeby tego artykułu skupię się na aspekcie wyciszenia do snu.

Kładąc się spać zamknij oczy i zacznij skupiać swoją całą uwagę wyłącznie na oddechu. Oddychaj przez nos. Staraj się nie reagować na inne pojawiające się myśli.

Z czasem zaczniesz odczuwać tylko swój oddech. Istotną rolą jest długość oddechu. Dla większego relaksu i odprężenia wydech powinien być 2 razy dłuższy niż wdech.

Dla przykładu:

Dwie sekundy robimy wdech → Chwila pauzy → Cztery sekundy wydech …

Po pewnym czasie Twoje ciało będzie zrelaksowane i spokojnie zaśniesz.


Podsumowanie

  1. Przeanalizuj swoje miejsce do snu. Sprawdź do czego służy Ci łóżko i jak kładziesz się spać.
  2. Zadbaj o spokój w głowie dbając o bezpieczeństwo.
  3. Zapanuj nad swoimi myślami i zaplanuj swój przyszły dzień.
  4. Skup się na oddechu.